کد مطلب:152491 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:502

سجده بر تربت
یكی دیگر از بركات و آثار خاك مزار امام حسین (ع) این است كه سجده بر آن تربت پاك حجابهای ظلمانی را كنار زده و در توجه حق تعالی به نمازگزار مؤثر است. امام صادق (ع) در این باره می فرماید: «همانا سجود بر تربت حسین (ع) حجابهای هفتگانه را پاره می كند». [1] .

لازم به ذكر است كه مراد از «حجاب» در كتاب و سنت، همان حجابهایی است كه بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب می سازد كه در مرحله اول، حجابهای ظلمانی و در مرحله دوم، حجابهای نورانی بر طرف می شود اما مراد از حجابهای هفتگانه، ظاهراً حجابهای ظلمانی است. سجده بر تربت حضرت سیدالشهدا(ع) این خاصیت را دارد كه در صورت معرفت به حق حضرت و ولایت او، حجابها را دریده و راهگشای وصول به كمالات انسانی باشد.



سجده بر خاك سركوی تو آرند خلایق

جان فدای تو كه هم قبله و هم قبله نمایی



و اما در خصوص اینكه در میان شیعه معمول است از خاك مقدس كربلا یعنی تربت كنار قبر سیدالشهدا (ع) خاك برداشته و با آن مهر درست كرده و غالباً در نماز، به آن سجده می كنند بدین خاطر است كه از خاك زمین بوده و به تمامی خاكها می توان سجده كرد، و از طرفی خاك كربلا به لحاظ شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش شرافت پیدا كرده است، به طوری كه اهل بیت (ع) نیز به ما فرموده اند در هر نمازی كه سجده بر تربت كربلا باشد خداوند آن نماز را به خاطر آن حضرت قبول می كند. چنانكه حضرت صادق (ع) از خاك كربلا درون كیسه ای ریخته و در سجاده همراه داشت، در هنگام نماز آن كیسه را باز می كرد و بر آن سجده می نمود.


[1] كافي، مرحوم كليني، ج 4 ص 588.